"."REVISTA PRESEI ONLINE ULTIMILE STIRI DE ACTUALITATE","

Producătorul de automobile Dacia Renault, unul dintre cei mari mari exportatori ai României, ar putea lua în calcul, de anul viitor, sistarea angajărilor şi disponibilizări de personal, precum şi mutarea, din 2013, a producţiei unor modele de la Mioveni în Tanger (Maroc), unde va funcţiona o nouă fabrică Dacia. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale întâlnirii care a avut loc săptămâna trecută între reprezentanţii conducerii Dacia Renault şi oficialităţi ale judeţului Argeş, între care prefectul de Argeş şi primarii oraşelor Piteşti şi Mioveni.

Totul depinde de rezultatul negocierilor care au loc în prezent între conducerea companiei şi sindicatul din Dacia privind contractul colectiv de muncă. Pe scurt, conducerea companiei ar fi nemulţumită de pretenţiile „prea exagerate” privind salariile sindicatului, potrivit primarului oraşului Mioveni, Ion Georgescu, unul dintre participanţii la întâlnirea amintită.

„Directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a dorit să facă o informare a partenerilor sociali pasivi cu privire la negocierile privind contractul colectiv de muncă. El a spus că revendicările sindicatelor la negocierea contractului colectiv de muncă sunt prea exagerate şi nu pot fi suportate”, a declarat pentru gândul Ion Georgescu, primarul oraşului Mioveni.

Stroe: „Renault nu îşi mută producţia din România în Maroc”

Presa locală a scris ulterior despre o eventuală mutare a producţiei Dacia din România în Maroc, însă vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe, contactat de gândul, a negat această eventualitate. „A avut loc o întâlnire între reprezentanţii de vârf ai companiei şi primarii din Mioveni şi Piteşti, la care au participat şi oficiali ai consiliului judeţean. Sub nicio formă Jerome Olive nu a afirmat că Renault îşi mută producţia din România în Maroc. A fost o întâlnire cu prilejul căreia directorul general al companiei le-a prezentat celor prezenţi situaţia actuală de la Dacia precum şi planurile de viitor”, a declarat pentru gândul Constantin Stroe.

Stroe a adăugat că Jerome Olive le-a prezentat celor prezenţi la întâlnire şi situaţia privind negocierile care au loc în acest moment între patronat şi sindicate privind noul contract colectiv de muncă. „De regulă aceste negocieri sunt o problemă gingaşă. Am convingerea, şi o spun în cunoştinţă de cauză, că în urma negocierilor se va ajunge la o soluţie care să mulţumească atât patronatul, cât şi sindicatele”, a spus Stroe. Sindicatul Dacia a solicitat o majorare lunară de 500 lei pentru fiecare salariat, plus încă 700 de lei, sub formă de primă din profitul anual, după cum a scris presa locală.

Exporturi de 2,5 miliarde euro

Anul trecut, Dacia a realizat exporturi de 2,5 miliarde euro, adică circa 7% din valoarea totală a exporturilor României. În prezent, numai una din zece maşini produse de Dacia la Mioveni se mai vinde în România.
La rândul său, primarul oraşului Mioveni spune că directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a menţionat în discuţia amintită şi un aşa-numit «punct critic», la care s-ar putea ajunge în 2013. „Nu au spus că pleacă sau nu (privind o mutare a producţiei din România în Maroc – n.red.). Ne-au făcut o informare. (…) Un «punct critic» s-ar putea atinge în anul 2013, când grupul ar putea lua în calcul mutarea unor modele de la Mioveni la Tanger”, ne-a declarat primarul Ion Georgescu. Aproape 70% din veniturile primăriei Mioveni provin din taxe plătite de uzina de automobile Dacia. În plus, din informaţiile pe care le are, primarul Ion Georgescu spune că în această săptămână „se va ajunge la un consens între sindicat şi patronat privind contractul colectiv de muncă”.

Costuri mai mici cu 500 euro pe lună

Calculele făcute de gândul arată că un muncitor din uzina Dacia din Mioveni este plătit cu circa 470 de euro pe lună mai mult decât un muncitor din Maroc, unde Renault mai are un centru de producţie Dacia, la Casablanca. „În prezent, la Mioveni o oră de lucru este plătită cu 7,8 euro, similar cu cât se plăteşte şi la fabrica Renault din Turcia. Renault încearcă să menţină un echilibru privind costul cu ora de lucru. În Maroc, ora de lucru se plăteşte cu aproape 5 euro”, ne-a explicat primarul Ion Georgescu. În vara anului trecut, reprezentanţii sindicatului Dacia declarau că la Dacia salariul mediu era de 520 euro, la care se adăugau sporurile.

Oficiali Renault: România este „leagănul Dacia”

Recent, reprezentanţii Renault au declarat că „acum Europa de Vest este piaţa principală pentru Dacia, iar uzina din Maroc este mult mai aproape”. Jacques Chauvet, preşedintele consiliului de administraţie al Dacia şi şef al regiunii Euromed în cadrul Renault, a spus de curând că România este pentru Renault „leagănul Dacia”, iar Dacia va continua să fie un punct strategic în gama grupului Renault deoarece automobilele sale reprezintă o revoluţie similară autovehiculului electric. Viitoarea uzină Dacia din Tanger va avea o capacitate maximă de 400.000 de automobile anual, cu 50.000 de unităţi mai mare decât cea de la Mioveni.

Centrul de producţie Dacia din Casablanca fabrică doar 50.000 unităţi pe an. În Maroc, uzina de la Tanger şi prima sa linie de producţie cu 30 de vehicule/oră îşi vor începe activitatea în 2012. „În 2013, Renault va inaugura, aşa cum este prevăzut, o a doua linie de fabricaţie de 30 vehicule/oră, linie necesară pentru a răspunde previziunilor proprii privind evoluţia volumelor pentru gama Entry, atât în Europa, cât şi în Africa, Mexic sau Orientul Mijlociu”, se arată pe site-ul uzinei de la Mioveni.

Deja specialişti români de la Mioveni sunt în Maroc pentru a ajuta la demararea producţiei la noua fabrică Renault din Tanger. „Aşa cum francezii i-au ajutat pe români la Mioveni, aşa românii merg acum să îi ajute pe marocani să pună pe picioare noua fabrică din Tanger”, a arătat primarul Ion Georgescu.

În prezent, pentru uzina de la Mioveni, care lucrează la capacitate maximă, muncesc circa 20.000 de angajaţi, luând în considerare inclusiv colaboratorii Dacia, uzina generând la nivel naţional aproximativ 150.000 de locuri de muncă, potrivit datelor reprezentanţilor administraţiei locale.

O femeie de serviciu la Dacia Renault are 1.700 lei pe lună

Salariile angajaţilor de la Dacia sunt cu 35% peste media pe economie, spun reprezentanţii autorităţilor locale. O femeie de serviciu câştigă 1.700 de lei pe lună, la care se adaugă şi sâmbete şi duminici care se plătesc suplimentar, precum şi masa gratuită pe care o primeşte zilnic fiecare salariat.

Drumurile, „o catastrofă”

O altă nemulţumire exprimată de directorul general al Autoturisme Dacia, Jerome Olive, cu prilejul întâlnirii cu oficialităţile judeţului se referă la problemele cu infrastructura rutieră. „De trei ani, grupul Renault a cerut autorităţilor refacerea DN 73, de la Mărăcineni la Piteşti şi lărgirea drumului până la Piscani. Degeaba. Veniţi să vedeţi cum arată acestea, vă decontez eu benzina”, ne-a invitat primarul oraşului Mioveni.

Tanger, unde grupul francez a primit gratuit de la autorităţi, în urmă cu câţiva ani, un teren de 200 hectare pentru a ridica o nouă fabrică, este şi port, iar transportul pe apă este mult mai ieftin decât cel rutier.
Exporturi în creştere

Exporturile Dacia au crescut anul trecut cu 15% faţă de 2009, ajungând la peste 311.000 unităţi, o treime din acestea ajungând pe piaţa franceză. În 2009, la 10 ani după preluarea Dacia, Renault anunţa în România investiţii de 1,5 miliarde de euro, de aproape 10 ori mai mult decât se angajase iniţial. De curând, oficialii Renault au anunţat că din 2012 vor sista producţia modelului Logan Van la uzina de la Mioveni, urmând ca modelul să fie înlocuit de un vehicul comercial mai mare, care va fi produs din 2012 în Maroc, la viitoarea uzină Dacia din Tanger. Pentru noua fabrică din Tanger, Renault estimează investiţii de un miliard de euro.

Preşedintele Consiliului de Administraţie al Dacia, Jacques Chauvet, a declarat recent, potrivit Mediafax, că se aşteaptă ca cele două modele Dacia care vor fi produse începând cu anul 2012 la fabrica Renault din Maroc să fie apreciate şi cumpărate de români, deşi nu vor fi fabricate la Piteşti.

Dacia produsă în Mioveni vs Dacia produsă în Maroc

Capacitatea maximă a viitoarei uzine Dacia din Tager va fi de 400.000 de automobile anual, cu 50.000 de unităţi mai mare decât cea de la Mioveni. Centrul de producţie Dacia de la Casablanca are o capacitate de 50.000 automobile pe an

„Am ales Tanger acum trei ani deoarece erau condiţii favorabile, climat politic care ne-a ajutat, ajutoare de stat din partea autorităţilor, costul în ceea ce priveşte mâna de lucru şi situaţia logistică”, au spus recent oficiali ai Renault. În România, compania franceză a primit ajutoare de stat în valoare de 28 milioane euro pentru centrul de inginerie de la Titu.

Ora de lucru la uzina din Mioveni este plătită cu 7,8 euro, similar cu fabrica Renault din Turcia. În Maroc, ora de lucru valorează sub 5 euro. Calcule ale gândul arată că un muncitor din uzina Dacia din Mioveni este plătit cu circa 470 de euro pe lună mai mult decât un muncitor din Maroc

În România, Dacia a avut în 2010 o cotă de piaţă de 31,7 %, în creştere cu 2,8% faţă de 2009. În Maroc, cota de piaţă a Dacia a crescut până la 17,5%, Dacia ajungând astfel pe primul loc în materie de vânzări în această ţară.

Pe piaţa din România, care a înregistrat în 2010 o scădere de 20,4%, Dacia a comercializat 36.730 vehicule. În Maroc, unde există deja un centru de producţie Dacia, la Casablanca, Dacia a vândut 18.087 unităţi.

sursa:gandul

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Nor etichete

%d blogeri au apreciat asta: